Rabobank

Brand identity

03/02/2013

› Merkstijl ontwikkelen ›  Richtlijnen ontwikkelen  › Diverse communicatiemiddelen ontwerpen

In 2003 kwam de Rabobank bij Design-bureau Edenspiekermann met de vraag om één merkidentiteit te ontwikkelen geschikt voor de verschillende marktsegmenten. De Rabobank bouwde op dat moment hard aan het imago en had behoefte aan een passende krachtige huisstijl. De coöperatieve grondslag en de rol van de ‘zelfstandige’ lokale banken dragen bij aan het bijzondere karakter van de Rabobank en kregen een plek in de uitwerking van de identiteit. Grootzakelijk, particulier, internationaal, mkb en private banking krijgen een eigen invulling van die nieuwe stijl. Als senior ontwerper was ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de visuele identiteit en het implementeren. Dit is gerealiseerd door het flexibel gebruik van de – deels nieuwe – identiteitsbouwstenen. De visuele identiteit vormt nu de basis voor alle middelen, van website tot visitekaartje en van formulier tot campagne.

Mijn rol

– Centrale rol bij de ontwikkeling van de Merkstijl en de richtlijnen. – Ondersteunen van huisstijlmanagement van de Rabobank. – Zelfstandig contact met de diverse deelverantwoordelijke opdrachtgevers binnen de Rabobankorganisatie. – Fotografieconcept mee-ontwikkeld en shoots begeleid. – Ontwikkelen van adviesstukken zoals ‘branding voor  relatiemedia’. – Overleg en afstemming met andere (reclame)bureaus.