Nuon
Brand Identity
Merkidentiteit ontwikkelen › Middelen en guidelines ontwikkelen
Begin 2001 vroeg Nuon een (visuele) merkidentiteit te ontwikkelen met het bestaande beeldmerk als vertrekpunt. Door het stapsgewijs vrijgeven van de energiemarkt vanaf 2002 verandert Nuon van overheids-nutsbedrijf in een dienstverlener voor consumenten en bedrijven op het gebied van energie en gerelateerde producten en diensten. Nuon zocht een huisstijl die bij de nieuwe positionering aansluit. Energie, helderheid en transparantie worden door mij gedefineerd als uitgangspunten voor de nieuwe merkstijl.
Het bestaande logo had een signaalfunctie, met een harde kleurstelling. Om die uitstraling zachter te maken voegde ik een element toe: de energiebaan. De baan is een deel van het lichtspectrum en heeft de kleuropbouw van een gasvlam. Het logo lijkt in de energiebaan te ‘gloeien’. Een helder blauw wordt aan het kleurenpalet toegevoegd. Het ogenschijnlijk koele kleurenpalet krijgt warmte door de ‘gloeiende’ vormtaal.